głód fizjologiczny psychiczny

Jak rozpoznać i zrozumieć głód?

940 627 Angelika Andrzejewska-Karpińska

Zastanów się… czym jest dla Ciebie głód? Kiedy ostatni raz i w jaki sposób go odczuwałaś? Pamiętaj, głód to subiektywne odczucie potrzeby jedzenia!

Zachcianka a głód fizjologiczny

Często mówimy – „Coś bym zjadła” lub „coś za mną chodzi”, ale czy rzeczywiście jesteś wtedy głodna? Najczęściej rządzą nami nasze oczy, węch, a nawet brak asertywności przy kolejnej dokładce ulubionej bezy z malinami. Wówczas wygrywa zachcianka i nijak ma się to z zaspokojeniem Twojego głodu fizjologicznego!

Głód rzeczywisty – co to takiego?

O głodzie fizjologicznym, czyli stanie rzeczywistego głodu, mówimy wtedy, gdy nasze ciało potrzebuje kolejnej dawki energii. To z kolei powoduje wzrost apetytu, co uruchamia mechanizm poszukiwania, a ostatecznie spożycia pokarmu. To co wówczas zjadasz zaspokaja nie tylko zapotrzebowanie energetyczne Twojego organizmu, ale także stanowi dowóz ważnych dla życia i zdrowia składników odżywczych.  Dzięki temu Twój organizm zdobywa paliwo, a Ty zadowolenie!

Głód fizjologiczny a głód emocjonalny

Nie zawsze jednak o posiłku decyduje stan głodu rzeczywistego. Zastanów się przez chwilę. Ile razy zdarzyło Ci się zjeść deser 30 minut po obfitym posiłku? Albo nagrodzić się po ciężkim dniu porcją lodów? A może zajadać ulubiony ser pleśniowy w czasie nudy w dniu wolnym od pracy, gdy sama nie wiesz co ze sobą zrobić? Czasem nasz apetyt pozostaje pod wodzą emocji – zarówno tych dobrych, jak i tych złych. A to z kolei może spowodować zgagę, wzdęcia, a nawet wzrost masy ciała! Dlatego warto nauczyć się czytać sygnały płynące z ciała, bo tylko Ty jesteś w stanie je zaobserwować, zrozumieć i przestać sobie szkodzić! Jak odróżnić głód fizjologiczny od głodu emocjonalnego? Pomoże Ci w tym poniższa tabelka.

Tabela 1. Różnice pomiędzy głodem fizjologicznym a emocjonalnym (Źródło: Wansink 2006, Beztroskie jedzenie)

Głód fizjologiczny Głód emocjonalny
Narasta stopniowo Pojawia się nagle
Uderza poniżej mostka (burczenie w żołądku) Odczuwany w ustach („smak na czekoladę)
Daje o sobie znać kilka godzin po posiłku Niezwiązany z innymi posiłkami
Ustępuje po najedzeniu się Nie ustępuje pomimo sytości
Jedzenie wiąże się z uczuciem zadowolenia Jedzenie wiąże się z poczuciem winy i wstydu

 

Podejmiesz wyzwanie?

Pobierz dzienniczek odżywiania znajdujący się w linku poniżej. To z pozoru proste narzędzie, umożliwi Ci notowanie tego co jesz, ale i nie tylko! Zanotuj chociaż 3-4 dni. Obserwuj to kiedy i w jaki sposób odczuwasz głód, dzięki temu łatwiej dotrzesz również motywy swojego jedzenia. Następnie wróć do pierwszego dnia dzienniczka i przejrzyj go dokładnie. Co udało Ci się zaobserwować? Jakie masz wnioski? ☺

DZIENNICZEK ODŻYWIANIA

 

 

 

AUTHOR

Angelika Andrzejewska-Karpińska

All stories by: Angelika Andrzejewska-Karpińska

Leave a Reply

Your email address will not be published.