cel w odchudzaniu

Jak wyznaczyć dobry cel? Odchudzanie na celowniku!

1024 538 Angelika Andrzejewska-Karpińska

Cel jest nierozłącznym elementem każdego sukcesu. Nakreśla Twoją drogę, jej etapy i to co spotkasz na końcu. To właśnie konkretny i atrakcyjny cel pozwala Ci w ogóle podjąć działanie. Czy gdybyś wiedziała, że na końcu Twoich starań zamiast wymarzonej nagrody czeka kara, to podjęłabyś  jakiekolwiek próby, by to osiągnąć? Nie! A czy w takim razie wiesz dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć? Co czeka na Ciebie na końcu drogi, którą kroczysz?

Wszystko ma swój cel

Wszystko co robisz w swoim życiu ma jakiś cel. Szukasz pracy, by zarabiać pieniądze. To z kolei daje Ci na przykład możliwość kupienia własnego mieszkania czy zwiedzania najwspanialszych zakątków świata. Szukasz swojego życiowego partnera, by założyć z nim rodzinę. Idziesz do sklepu, by zrobić zakupy i przygotować pyszny obiad lub kupić piękną sukienkę i zabłysnąć na wieczornej kolacji. W każdym momencie Twojego życia, podjęciu decyzji o działaniu towarzyszy mniejszy lub większy cel, który motywuje Cię to do tego, by go osiągnąć. Jak zatem wyznaczyć ten cel?

Wyznacz cel swojej drogi

Wyznaczenie celu nie jest proste, ale za to jego osiągnięcie da Ci ogromną satysfakcję. Pamiętaj jednak, że zanim strzelec trafi w tarczę musi się odpowiednio przygotować, by strzelić w jej sam środek. Podobnie i Ty, najpierw musisz ustalić swój cel, by wiedzieć, że „gra jest warta świeczki”, a następnie zabrać się za planowanie i odpowiedzieć sobie na pytanie – Jak osiągnę ten cel i czego potrzebuję?

Mój cel, moje zasady

Zanim nakreślisz swój cel, pamiętaj, aby był on:

1 – pozytywny i atrakcyjny,

2- mierzalny i realny,

3- określony w czasie,

4- zgodny z Tobą i Twoimi potrzebami.

Jeżeli chcesz schudnąć to zastanów się na ile jest to Twoja potrzeba, a nie wymagania bliskiej Ci osoby czy wciąż zmieniające się kanony piękna. Podjęcie świadomej decyzji o odchudzaniu to pierwszy krok do sukcesu!  Ile chcesz schudnąć? 5, 10, a może 15 kg? Pamiętaj, by zwłaszcza na początku wyznaczać sobie małe cele, których realizacja będzie Cię na bieżąco motywowała do osiągania wciąż więcej i więcej…Jak zatem dobrze ustalić swój cel, by nie zniechęcić się na starcie? Pomoże Ci w tym poniższy przykład Zosi.

Przykład:

Zosia ma 45 lat. W czasie ostatnich 5 lat przytyła 20 kg i czuje się z tym bardzo źle. W szafie wciąż trzyma swoje ulubione sukienki i jeansy w rozmiarze 38. W ostatnim czasie znacznie pogorszyły się jej wyniki, czuje się ociężale, nie ma siły, ma problemy z związaniem butów, a w każdej sukience wygląda źle, ponieważ wciąż widzi „wylewające się jej boczki”. W ostatnim czasie pogorszyła się również jej cera, która niegdyś nieskazitelna, dziś pełna jest czerwonych krostek. Dotąd szczęśliwa Zosia zdała sobie sprawę z tego, że do pełni zadowolenia potrzebuje zobaczyć na swojej wadze szóstkę z przodu, by znowu poczuć się dobrze i odzyskać zdrowie. Głównym celem Zosi jest spadek masy ciała o 20 kg. Realny czas osiągnięcia celu głównego to około 10-12 miesięcy. Zosia nauczona wcześniejszymi, nieudanymi próbami odchudzania, dzisiaj świadomie wyznacza sobie mniejszy cel, jakim jest – 6 kg w  3 miesiące, co daje 2 kg/miesiąc. Dzięki temu szybciej zauważy pierwsze efekty, a osiągnięcie upragnionego celu stanie się bliższe.

Następnie Zosia wzięła kartkę i rozpisała po czym zauważy, że coś zaczyna się zmieniać, a zmiany te podzieliła na:

mierzalne: spadek masy ciała i obwodu talii oraz bioder, przy czym pomiary te będzie wykonywała 1 raz na miesiąc – na czczo, po wstaniu z łóżka i wypróżnieniu (Pamiętaj, waga ma prawo się wahać, a zbyt częste ważenie może przysporzyć Ci dodatkowego stresu, a z czasem prowadzić nawet do zatrzymania procesu! Ponadto, może obniżać również Twoją motywację!).

niemierzalne: zmniejszenie zadyszki przy wchodzeniu po schodach do pracy, poprawa stanu skóry, swobodne zawiązywanie butów, lepsze samopoczucie (mniejsza senność).

A Ty? Po czym poznasz, że Twój cel został osiągnięty? Wyobraź sobie, że waga i taśma antropometryczna nie istnieją!

Mój Oryginalny Cel, czyli masz tę MOC

Jeżeli masz już wyznaczony swój cel, który spełnia wszystkie powyższe zasady, to w takim razie pozostało Ci już tylko zaplanować w jaki sposób go osiągniesz. Co musisz zrobić, by masa ciała zaczęła spadać, a zmiany mierzalne i niemierzalne stały się zauważalne? Być może będzie to wprowadzenie regularnych posiłków, które do tej pory były spożywane o różnych, zmiennych porach? A może zmniejszenie ilości spożywanych owoców, w zamian za większe ilości warzyw w codziennym menu? A może zastąpienie gazowanych napojów i dosładzanych soków wodą czy wprowadzenie regularnej, dowolnej aktywności fizycznej? Twój plan, Twoje zasady! A w razie wątpliwości służymy Ci zawsze pomocą.

DIETIC – poleca się na przyszłość ☺

AUTHOR

Angelika Andrzejewska-Karpińska

All stories by: Angelika Andrzejewska-Karpińska

Leave a Reply

Your email address will not be published.